Historic performances recorded at The Monterey International Pop Festival

Op initiatief van John Philips van The Mamas and the Papas wilde Monterey Pop een soort hoogmis zijn voor de nieuwe jongerencultuur. Vijftigduizend jongeren kwamen afgezakt naar het kustplaatsje Monterey voor een weekend vol ‘Music, Love and Flowers’. De Affiche was indrukwekkend. Record producer Lou Adler en Derek Taylor, de voormalig pers attaché van The Beatles hadden alle relevante bands van dat moment kunnen strikken plus een paar heel opmerkelijke Amerikaanse debutanten. Artiesten wisten hoe belangrijk goed geluid was en ze haatten de vaak ontoereikende versterking tijdens hun optredens.
In ruil voor de, op dat moment, beste versterkers en top-end catering en hotelfaciliteiten trad de ganse line-up, uitgezonder Ravi Shakar, gratis op.

De goede sfeer, een aantal legendarische performances en een, door het goede geluid, bij momenten magische interactie met het publiek, zorgden ervoor dat Monterey Pop uitgroeid is tot een van de meest iconische gebeurtenissen uit de moderne muziekgeschiedenis.
Het festival en de sfeer tijdens dat opwindende juni weekend werden een metafoor voor de ganse zomer van 1967 die later The Summer of Love genoemd werd.

Het ganse weekend was een indrukwekkende muzikale samenvatting van de late jaren 60 maar ook een vooruitblik op wat de muzikanten de komende jaren nog in petto hadden.
Voor veel artiesten op de affiche was Monterey Pop een muzikaal hoogtepunt. Voor Jimi Hendrix, Janis Joplin en Otis Redding betekende het festival de definitieve doorbraak bij het grote publiek.


Onderstaande recensies zijn een vrije vertaling van een tekst van Journalist Pete Johnson die te lezen is op de binnenhoes van de plaat ‘Historic Performances Recorded At The Monterey International Pop Festival’ uit 1970.


Otis Redding – Saturday, June 17th

Otis Redding was al vijf jaar bezig met muziek opnemen en optreden. Ondanks een paar bescheiden hits, bleef zijn publiek beperkt tot uitsluitend Afro Amerikanen. ‘The Love Crowd’, zo noemde hij zijn quasi uitsluitend blanke Monterey publiek, zou de Soul pas een jaar of twee later, door oa Quincy Jones en Stevie Wonder, echt ontdekken.
De impact van Otis Reddings’ optreden kan echter moeilijk overschat worden. Hij was de laatste act van reeds heel geslaagde festivaldag. Het publiek was moe en iedereen zat neer. Otis Redding kwam pas na middernacht op het podium. Nog geen half uur later zou de avondklok ingaan die door de lokale politiecommissaris was ingesteld. Enkele tellen na de eersten noten stond het vermoeide publiek echter terug recht en voor het eerst tijdens dat weekend ontstond er een soort impulsieve rush naar het podium. De warme stem van Otis Redding bleek onweerstaanbaar, de blanke bloemenkinderen dansten op de zwarte soulmuziek. De zanger was in bloedvorm, wist door de enthousiaste respons van het publiek van geen ophouden en zong dwars door de avondklok heen.

Redding bezorgde Monterey een legendarisch hoogtepunt en werd die nacht door het blanke rockpubliek in het hart gesloten. Zes maand later stierf hij in een vliegtuigcrash en werd, tragisch genoeg, Monterey Pop ook het hoogtepunt van zijn eigen carrière.


The Jimi Hendrix Experience – Sunday, June 18th

Voor de meesten uit het Monterey publiek was The Jimi Hendrix Experience een onbekende nieuwkomer tussen een affiche vol gevestigde waarden. Jimi Hendrix, Mitch Mitchell en Noel Redding waren tijdens die zomer al een sensatie geworden in Engeland maar Amerika was nog onontgonnen terrein. Maar The Jimi Hendrix Experience was klaar om de wereld te veroveren en het Monterey publiek zou dat heel snel ontdekken. Hun passage op het Monterey podium was spectaculair, in alle opzichten. Hun looks, hun sound en hun podium presence waren jaren voor op alles wat het publiek tot dan toe had gezien.

The Jimi Hendrix Experience werden als Britse sensatie aangekondigd door Brian Jones van The Rolling Stones.

“I’d like to introduce a very good friend of mine, to become a friend of yours. The prettiest performer and the most exciting guitarist that I ever heard. The Jimi Hendrix Experience!”

Brian Jones

Vanaf de eerste aanslag was het publiek onder de indruk. The Jimi Hendrix Experience indruk. Hendrix’ vingers wervelden over de snaren van zijn stratocaster. De indrukwekkende opstelling van boxen en versterkers bracht de stompende muziek, jankend en dreunend tot bij het publiek. Die avond klonk de massieve live sound van The Jimi Hendrix Experience beter dan wat de meeste bands uit die tijd met 8-track technologie in de studio klaarspeelden.
Bovenop die overrompelende sound kwam dan nog de charismatische performance van Hendrix zelf. Jimi Hendrix tilde de gitaar-verniel-gimmick van The Who naar ‘a whole different level’ met zijn suggestieve, stotende heupbewegingen en wat aanstekervloeistof.

Toen uiteindelijk onder het gierende geluid van de versterker feedback de verbrande, kapot geslagen stratocaster in het publiek werd geworpen en Hendrix het podium afstapte, was de nieuwkomer een legende geworden…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s